Jumaat, 20 Januari 2012

hurm..rindunya..

Haha..Hari selasa hari tu aku teringin sangat nak makan popcorn kat panggung wayang tu sambil tgk movie yang aku nak tapi aku macam malas la pulak nak kluar g sana..so aku pun dah buat kputusan..kenapa xbuat je kat rumah..lagi senang..popcorn and movie yang aku suka tgk..iaitu korean movie..so aku pun buat la popcorn caramel dengan mak aku...Best buatnya..Sedap plak tu...he3 perkenalkan ni la resepi yang aku buat tu...Jeng2..resepi popcorn karamel...

Bahan-bahan ( 4 org )

  • 1/2 cwn pop corn kernels
  • 3 tbsp minyak sayur/ canola
  • 1/2 cwn butter
  • 1 cwn gula perang
  • 1/4 cwn corn syrup/golden syrup
  • 1/2 tsp garam
  • 1/4 tsp baking soda
  • 1/2 tsp vanilla

Cara-cara

  1. Panaskan minyak dlm periuk yg deep n berpenutup
  2. masukkan jagung popcorn dan tutup. xlama pastu akan dgr bunyi "pop" byk kali. Goncang2 periuk sampai dah xdgr bunyik "pop"
  3. keluarkan popcorn n asingkan dgn kernels yg xjd popcorn.
  4. Panaskan oven suhu 120C.
  5. Dalam periuk kecil, cairkan butter. Masukkan gula perang, garam dan golden syrup/corn syrup
  6. Kacau dan biarkan ia mendidih. Bila dh didih, biar skjap dlm 2-3 min tanpa dikacau. api jgn besar sgt yer..
  7. alihkan dari api, masukkan baking soda dan vanilla. kacau sampai sume sebati
  8. Tuang kat popcorn yg dah siap tadi, dan gaulkan.
  9. Ratakan atas dulang oven yg dah di alas wax paper. Bakar 45 min, dgn membalik2kan setiap 15min.
  10. Tunggu sejuk baru patah2kan n simpan dlm bekas kedap
Hasilnya...
Sedap ooo...He3 Selamat mencuba...Jimat kos,wang dan masa taw..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan